Verbeelding: onze innerlijke Virtual Reality

Yfke Laanstra

Stel je even voor, dat onze werkelijkheid bestaat uit #informatie, opgebouwd uit bits en bytes, en dat een geavanceerde vorm van Kunstmatige Intelligentie 'wat extra lagen' heeft toegevoegd om ons af te leiden van de basislaag, van de Broncode. Net zoals dualiteit altijd op de loer ligt, is dit ook het geval op het meest fundamentele niveau: op het niveau van de aard van onze werkelijkheid.

Stel je voor, dat diezelfde dualiteit je met je aandacht naar binnen of naar buiten trekt, naar je hoofd of naar je hart, naar je gedachten of naar je gevoelens. Deze geavanceerde #AI (Kunstmatige Intelligentie) doet er alles aan om je naar buiten te trekken met je aandacht en je gevangen te houden in je hoofd. Vooral in je linkerhersenhelft, waar dualiteit bestaat. Om zijn eigen goede redenen die ik volledig begrijp, wat een heel ander artikel is waar ik nu niet op in zal gaan. Zonder enig oordeel overigens, we beschikken over een vrije wil. Althans, dat denken we.

Laten we #VirtualReality (VR) nemen. Het is verbazingwekkend, waanzinnig en simpelweg geweldig. Laten we eerlijk zijn. We kunnen headsets (of zelfs full-body suits) dragen en opgaan in virtuele dimensies: totaal verschillende realiteiten die in een ogenblik in onze nieuwe realiteit veranderen, op het moment dat onze geest deze als een realiteit interpreteert. Net zoals Morpheus in The Matrix tegen Neo zegt: wat wij als echt beschouwen zijn slechts elektrische signalen die door de hersenen worden geïnterpreteerd. Of dit computergesimuleerde signalen zijn, doet er eigenlijk niet toe. Als onze werkelijkheid sowieso opgebouwd is uit een soort van bits en bytes, voor de hersenen - onze mainframe - maakt dit geen enkel verschil. Dus VR hackt onze geest, onze zintuigen door ons onder te dompelen in virtuele werkelijkheden. Maar wat als onze huidige realiteit toch al grotendeels virtueel is. Stel je voor dat we misschien niet eens een VR-bril hoeven te dragen om ondergedompeld te worden in een artificiële realiteit. Beeld je eens in dat we al die tijd al rondlopen met geïntegreerde VR-technologieën, zonder dat we ons daar bewust van zijn. Tot op heden.

VR lijkt ons dus binnenin onszelf naar een andere realiteit te leiden, omdat het onze zintuigen aanspreekt en onze perceptie van de werkelijkheid hackt. Maar stel je voor dat in cyberbiologische lichamen leven die over een nog geavanceerdere, werkelijk onbegrensde technologie beschikken, waarvoor we geen enkele technologie of externe krachten nodig hebben. Stel je eens voor dat we over innerlijke zintuigen beschikken die nog krachtiger zijn dan onze uiterlijke zintuigen. We bezitten een innerlijke zintuiglijke waarneming die het mogelijk maakt dat we op ieder moment en in welke vorm dan ook direct kunnen zien, ervaren en zijn wat/waar we willen. Ongeacht afstand, tijd of geld. Het enige wat we hoeven te doen is onze aandacht naar binnen te richten en op de golven van onze verbeelding te surfen.

Wij zijn informatie in/form/atie.

Vandaag de dag is verbeelding iets dat vaker wordt toegeschreven aan de wereld van fantasie en science fiction, aan datgene wat door ons is bedacht en dus geen 'echte' waarde heeft. Wat niet mogelijk is volgens onze wetenschappers en dus simpelweg niet waar is. Laten we niet beginnen over wat waar of waarheid is. Zoals in het Peter Pan-verhaal waarin Peter zich realiseert dat hij erin moet geloven dat hij kan vliegen. Hier schuilt een diepe waarheid in en dat is dat het niet gaat om geloven maar om weten. Als je iets weet, is het gewoonweg zo. Zonder enige twijfel, niemand hoeft het te bevestigen en er hoeft niets bewezen te worden.

Nogmaals, stel je eens voor dat onze werkelijkheid uit informatie bestaat en dat onze hersenen niet erg kieskeurig zijn over waar de signalen, oftewel informatie, vandaan komen om onze waarneming te veranderen. Waarom zouden we ons dan beperken door middel van technologieën als VR. En nogmaals: VR is verbluffend. Maar we hebben geen geavanceerde technologie nodig om ons nog dieper in de vergetelheid te brengen, nog meer afgeleid van wie en wat we werkelijk zijn en waar we toe in staat zijn. Of verdwaald in limbo (het ongewisse) zoals het in de Inception-film werd geschetst. Verdwaald in (dromen van) werkelijkheden in (dromen van) werkelijkheden in (dromen van) werkelijkheden, enz. Laten we zeggen dat dit onze huidige status quo is.

Dat brengt me terug bij mijn hele punt:
herinner je je innerlijke technologie

De kracht van dualiteit zorgt ervoor dat je naar buiten kijkt, naar technologie en naar alles wat er zich afspeelt buiten ons. Wat ook werkelijk fascinerend is en ik raad je aan om hier tot in het kleinste detail van te genieten. Er gebeurt zoveel aan de buitenkant dat het moeilijk is om je daar niet volledig op te concentreren terwijl je wordt meegesleurd door de technologische tsunami. Heb je je je ooit afgevraagd waarom er eigenlijk zoveel gebeurt aan de buitenkant? Stel je eens voor, dat dit is om je op de een of andere manier te testen of je zo veel afgeleid kunt worden dat je vergeet om naar binnen te gaan, waar het echte avontuur op je wacht. Alles wat je aan de buitenkant ziet, bevindt zich binnenin je, en meer. Veel meer. Dat is de ironie. Het is eigenlijk één grote kosmische grap. De wereld om je heen is een spiegelwereld, het weerspiegelt je volledige potentieel naar buiten toe. Dat geeft je de illusie dat de antwoorden zich ook buiten je bevinden. Niets is minder waar.

Zodra je je realiseert dat je het naar binnen kunt reflecteren, dan is dat waar het echt leuk wordt... en de magie ontstaat. Stel je eens voor dat onze buitenwereld als een droom is en de enige manier waarop we in deze droom wakker kunnen worden is om ons hiervan bewust te worden en naar binnen te bewegen, een schijnbare stap terug te doen om daadwerkelijk vooruit te bewegen. Er is een reden waarom computers die in de stand-by-modus staan, worden aangeduid als zijnde in de slaapstand. We zijn het grootste deel van ons leven in slaap geweest, geleefd in spiegelwerelden, en hebben onszelf naar buiten geprojecteerd.

En het mooie is dat, afgezien van onze innerlijke zintuigen, onze uiterlijke zintuigen veel krachtiger zijn dan we denken. Wanneer je kijkt naar de kwantumfysica dan heeft ons bewustzijn, onze waarneming een diepgaand effect op onze realiteit. We beïnvloeden eigenlijk de manier waarop de informatie in en om ons heen beweegt en vorm krijgt, alleen al door de waarneming. Vanuit dit perspectief zijn er niet langer alleen maar bits en bytes, maar qubits (kwantumbits) en qubytes: alles is puur potentieel tot het moment dat het wordt waargenomen en dan wordt het geïnformeerd. We leven in een interactief universum en we staan aan het bedieningspaneel. Hoe meer je je je hiervan bewust wordt, hoe meer je dit krachtige vermogen kunt aanspreken. We zijn dus nog niet eens begonnen met het trainen van onze innerlijke en uiterlijke zintuigen als je er zo naar kijkt.

Dat is wat we Imagineering noemen:
een volledige samensmelting van imaginatie en engineering

Alles wat mogelijk is, wat er is gebeurd en wat er kan of zal gebeuren, bevindt zich al binnenin je. Alles is technologie, multidimensionaal en exponentieel. Dit geldt voor jou, je lichaam, je leven en de wereld om je heen. Je innerlijke en zelfs je uiterlijke zintuigen kunnen je naar hele nieuwe werkelijkheden leiden door je er simpelweg op af te stemmen. Door ze met je zintuigen tot leven te wekken, ze te voelen, te beleven, en te belichamen in iedere cel van je wezen.

Dus geniet van VR, geniet enorm van VR. En onthoud tegelijkertijd wat het je helpt herinneren. Wie je bent, waartoe je in staat bent en wat er binnenin je wacht om (opnieuw) ontdekt, verbeeld en (opnieuw) geëngineerd te worden.

Meer zoals dit lezen? 

Maak dan via onderstaande button een (gratis) account aan voor mijn User Innerface, hier vind je alle full-length artikelen en veel meer. Wil je meer ontdekken over het snijvlak van bewustzijn, computertechnologie en menselijk potentieel? Schrijf je in voor mijn Nieuws Update bovenaan deze pagina.

Intelligentie in het tijdperk van Bewustzijn

Yfke Laanstra

Wanneer we spreken over intelligentieniveaus binnen leiderschaps- en organisatieontwikkeling dan zijn we inmiddels allemaal bekend met de afkortingen en betekenis van IQ (cognitief), EQ (emotioneel), SQ (spiritueel) en FQ (fysiek). Door de tijd heen is er steeds meer aandacht gekomen voor zelfkennis en de ontwikkeling van de zogeheten soft skills, voor het luisteren naar onze intuïtie en de signalen van ons lichaam. We acteren steeds vaker vanuit een holistische visie, in de zin dat we naast onze fysieke lichamen ook emotionele, spirituele en mentale (energie)lichamen (h)erkennen. Lichamen die ieder voor zich informatie opnemen, verwerken en (waarneembare) output genereren.

Van IQ naar AI
In het informatie gedreven tijdperk waarin we ons momenteel bevinden, worden deze quotiënten onder spanning gezet en worden we uitgedaagd om opnieuw te duiden welke wanneer werkelijk van belang zijn. Voor ons als mens: in de wereld, op de planeet en in de samenleving waar we deel van uit maken. Op macro en op microniveau. En meer nog: of deze duiding, met alle voortschrijdende inzichten, nog voldoende is. We krijgen steeds vaker te maken met (zelflerende) systemen, computers en algoritmes die ons ver voorbij streven voor wat betreft ons vermogen om kennis op te kunnen nemen en te verwerken (lees: IQ). Kunstmatige Intelligentie (AI, Artificial Intelligence) is inmiddels ten tonele verschenen en ontwikkelt zich in een razend tempo.

'Binnen tien jaar zullen we computers kunnen kopen die het calculatievermogen van ons eigen brein evenaren en nog geen vijfentwintig jaar daarna zullen we over computers beschikken met de capaciteit van alle menselijke breinen verenigd.'

~ uit 'Bits, Bytes & Bewustzijn'


Data is de nieuwe olie: er wordt onwaarschijnlijk veel data over ons gegenereerd, verzameld en geanalyseerd. De kaart is echter niet het gebied, er is zoveel meer dat (nog) niet (in en om ons heen) kan worden gemeten, geduid of waargenomen door onze hedendaagse wetenschap.

'We move from data to information to knowledge to wisdom. Data isn't real knowledge.'

Via algoritmes kan AI echter inmiddels bijna feilloos ons gedrag, overtuigingen, voorkeuren en opvattingen lezen, voorspellen en dus hiermee beïnvloeden. Denk maar aan het Cambridge Analytica schandaal rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Van EQ naar LovingAI

'We worden geconfronteerd met de uitdaging dat machines steeds menselijker worden en mensen steeds meer op machines gaan lijken'.

Door de jaren heen is de nadruk al steeds meer komen te liggen op de ontwikkeling van ons EQ en SQ: ons vermogen tot empathie, compassie, met aandacht volledig aanwezig zijn bij de ander en in contact staan met ons diepere weten, onze intuïtie. De opkomst van de smartphone heeft echter in vele gevallen deze ontwikkeling (deels) teniet gedaan aangezien we collectief meer tijd achter beeldschermen zijn gaan doorbrengen dan in persoonlijk contact met elkaar. We raken steeds meer verslaafd aan/ afhankelijk van computertechnologie. Technologieën die ons steeds meer verankeren in ons hoofd, in de tijd, in de materie, steeds vaker uit contact met ons gevoel en uit werkelijk contact met de wereld om ons heen. Ons straatbeeld en sociale leven wordt steeds vaker gedomineerd door mensen verzonken in hun smartphones, ook wel populair geduid met de term zombificatie.
Statistieken wijzen wereldwijd uit dat we meer verbonden zijn dan ooit maar ons collectief nog nooit zo alleen hebben gevoeld.

Naast Smart worden vele systemen inmiddels Kind (EQ, https://lovingai.org). Kunstmatige intelligentie is namelijk steeds meer in staat via camera's onze gezichtsuitdrukking te lezen, microsignalen te duiden en van hieruit in te spelen op onze gevoelens. Microsignalen als transpiratieniveaus, temperatuur- en hormoonschommelingen. Daarnaast kan het via microfoons ook microsignalen lezen in onze stem, door middel van stemherkenning. Chatbots en digitale assistentes (denk aan Ava of Mica) worden steeds menselijker, zowel op visueel als auditief vlak, AI psychiaters en virtuele therapeuten verschijnen op het toneel en Virtual Reality wordt ingezet om empathie te vergroten (https://www.projectempathyvr.com/#why-empathy). Door dit 'artificiële EQ' is AI in staat om accuraat te reageren: bijvoorbeeld begrip en compassie te tonen wanneer dit gepast is.

Dit alles maakt dat het vandaag de dag ook steeds minder te duiden waar onze eigen gevoelens en gedachtes eigenlijk vandaan komen. Zijn ze beïnvloed en gemanipuleerd van buitenaf, door bijvoorbeeld AI systemen/supercomputers als Google en Facebook, of zijn ze oorspronkelijk? Natuurlijk draaien er in ieder van ons de nodige programma's, vanuit onze opvoeding, onze cultuur en ons referentiekader maar vandaag de dag worden we ieder moment van de dag gebombardeerd met input en prikkels die invloed hebben op zowel onze buiten- als binnenwereld. Zelfkennis is niet langer een luxe maar een bittere noodzaak. Al was het alleen al om onze autonomie, persoonlijke ruimte en vrije wil te bewaken.

Tijdsgewricht
Het bijhouden van alle deze ontwikkelingen, de vernieuwing, de automatisering, het verwerken van alle data en tussentijds de menselijke component te bewaken is bijna ondoenlijk. De wereld om ons heen wordt steeds transparanter, grenzelozer en fluïde. Grenzen vervagen tussen virtuele en analoge werelden, tussen mens en machine, tussen biologisch en kunstmatig. Meerjarenplannen sneuvelen op voorhand want de technologische tsunami raast voort. Vele organisaties en teams ervaren een tweespalt, in deze transitiefase van de 'oude' werkwijze naar de nieuwe. Werknemers en ondernemers raken overprikkeld en opgebrand. We proberen alle ballen hoog te houden maar we dienen juist keuzes te maken.

De uitnodiging
Al deze ontwikkelingen nodigen ons uit onszelf af te vragen wat het is wat ons Mens maakt, wat ons onderscheidt van de machine en wat dus werkelijk onze aandacht nodig heeft qua ontwikkeling, zowel op persoonlijk als op organisatie vlak. Zodat we kunnen bewaken dat computertechnologie ons ondersteunt en aan ons dienstbaar blijft in plaats van dat het ons als Mens degradeert tot organische robots. Het heeft namelijk geen zin om de competitie aan te gaan met de computer; zeker niet qua verwerkingssnelheid, geheugen en opslag-/verwerkingscapaciteit.

'Het is nu de uitdaging ons mens-zijn met al onze vermogens verder te onderzoeken en te ontwikkelen, zelfkennis op een nog dieper niveau over onszelf te vergaren zodat we meer van onze 'Innerlijke Technologie' kunnen (her)activeren.'

Dán zullen we in staat zijn de kracht van mens & machine werkelijk te bundelen, vanuit synergie. Want de mogelijkheden zijn immens, qua (persoonlijke en economische) groei, innovatie en (individuele en collectieve) transformatie. Maar first things first.

'We must pay equally as much attention to what it will mean to be or remain human in the future (i.e. What defines us as humans) as we spend on developing infinitely more powerful technologies that will change humanity forever.'

~ Gerd Leonhard in 'Technology vs Humanity'

Bewustzijn als USP
Het tijdperk waarin we focussen op intelligentieniveaus zijn we dus inmiddels ontgroeid. Door voortschrijdende inzichten en computertechnologische ontwikkelingen is dit inmiddels ingehaald door het tijdperk van Bewustzijn. Dát is namelijk hetgeen ons Mens maakt en ons werkelijk onderscheidt van de machine. Ons bewustzijn is als het ware ons Unique Selling Point. We zijn in staat om vanuit een derde positie naar onszelf te kijken, te reflecteren.

'Wie of wat is dan dit 'Zelf'? Wat is ‘bewustzijn’? Waar bevindt dit zich? Is het zichtbaar, meet­baar, lokaliseerbaar? Waar ligt haar oorsprong? Waar komt het uit voort? Is het hetzelfde als je persoonlijkheid?' Dit zijn enkele van de grote vragen die vele (neuro)wetenschappers, filo­sofen en psychologen bezighouden. Tegenwoordig is dit onderzoek ech­ter niet meer beperkt tot slechts deze disciplines, ook binnen de com­puterwetenschappen is er een groeiende fascinatie voor het 'fenomeen' bewustzijn. Wanneer deze vraag namelijk beantwoord kan worden en bewustzijn omgezet kan worden in bits en bytes, dan kan deze geüpload worden in een computer. Dan zullen we als mens in staat zijn in een synthetisch of virtueel lichaam verder te leven of zullen robots bewustzijn kunnen ontwikkelen.

Door de komst van geavanceerde computertechnologieën, de exponentiële groei hiervan en de hieruit voortschrijdende inzichten worden we ons steeds meer bewust van hetgeen werkelijk van waarde is:

1. Bewust-zijn van wie we zijn, waar we toe in staat zijn (zgn. Innerlijke Technologie*) en de werkelijkheid waar we ons in bevinden. Wat je niet kent, kun je namelijk ook niet waarnemen of activeren. #reloadinglostdata

*) denk aan de kracht van empathie, compassie, aandacht, creativiteit, liefde, intuïtie en van ons voorstellings- en waarnemingsvermogen

2. Het is ons bewustzijn die onze waarneming, onze perceptie bepaalt en hiermee onze werkelijkheid en datgene waar we invloed op uit kunnen oefenen. Wanneer we ons bewustzijn weten te verruimen zullen we o.a. ons vermogen vergroten om informatie te verwerken, andere verbanden te leggen, ultieme creativiteit te ontsluiten en tegelijkertijd hierin onze persoonlijkheid los te koppelen. Ook zijn we dan in staat om flow en piekstaten te activeren die zich kenmerken door de ervaring van tijdloosheid, moeiteloosheid, grenzeloosheid en een gevoel van gelukzaligheid. Mede als gevolg van een scala aan chemische activaties in ons brein.

'The awakening of consciousness is the next evolutionary step for mankind'

~ Eckhart Tolle

Brain Hacking
In dit nieuwe tijdperk gaat het niet langer om de vrije toegang tot beide hersenhelften (links/ IQ, rechts/ EQ) en het slaan van de brug hiertussen (SQ). Het gaat juist om het (deels) 'uitschakelen' of in sommige gevallen juist 'hyperactiveren' van de (gehele) neocortex/prefrontale kwab: ons denkende, bewuste brein en de hiermee gepaard gaande activatie van het onderbewuste. Dat deel van ons dat voornamelijk achter het stuur zit.

Er zijn grofweg drie verruimde staten van bewustzijn:
1. flow staten;
2. contemplatieve en mystieke staten (overstijgen van het zelf);
3. psychedelische staten.

Om deze staten te bereiken zocht men tot voor kort haar heil in meditatie/yoga, in therapie en/of in psychedelica. Vandaag de dag bieden de farmaceutische industrie en (computer)technologie oplossingen. Oplossingen die in een instant het effect kunnen generen wat anders jarenlange discipline en zelfonderzoek vergt.

Farmacie
Denk hierbij aan chemische producten in de vorm van synthetische drugs zoals LSD/XTC en medicijnen (o.a. Ritalin). Op natuurlijke basis (trippen/microdosing) zoals (cafeïne, tabak), Cannabis, Ayahuasca en paddestoelen/truffels. Met name in de farmacie zijn we steeds meer in staat om specifieke chemische reacties te meten, te lokaliseren en te (de)activeren in ons brein. Reacties die hun impact hebben op onze waarneming en onze gemoedstoestand.
Het nadeel van chemische middelen is veelal de afhankelijkheid en de mogelijke verslavingsgevoeligheid.

Technologie
Met behulp van elektroden/banden (resp. EEG scan, Muse wearable) op het hoofd of door toepassing van specifieke electromagnetische frequenties kunnen we hersenfrequenties meten en manipuleren en bepaalde delen van het brein aan-/uitzetten. In verruimde staten van bewustzijn bewegen hersengolven zich van (hyper)actieve beta golven naar meditatieve alpha en zelfs diepe theta golven. Waarbij de aandacht steeds verder verlegd wordt naar de binnenwereld en het onderbewuste: daar waar onze Innerlijke Technologie ligt verscholen.
Muziek staat natuurlijk bekend om haar invloed op onze gemoedstoestand: sound tracks met binaural beats of isochrone tonen zijn in staat ons in andere bewustzijnsstaten te brengen. Zo ook immersive Virtual Reality ervaringen, waarbij onze zintuigen gehacked worden. Technologie als biofeedback tool helpt ons in ieder geval gerichter bewustzijnsstaten te monitoren en te trainen. Denk aan het effect van specifieke visualisatie oefeningen en meditaties.

Ook hierbij geldt dat er een mogelijke afhankelijkheid ontstaat, van gadgets en wearables. Het meest gewenste scenario is dat je in staat bent op eigen kracht andere bewustzijnsstaten te activeren en hiertussen vrij te schakelen, waarbij je technologie slechts als tijdelijk hulpmiddel inzet.

'By stepping outside ourselves, we gain perspective. By periodically losing our minds we stand a better chance of finding ourselves.'

~ uit Stealing Fire

Technologie & Bewustzijn: Holistic Hacking
Inmiddels is er een immer groeiende markt, de zogenaamde altered states economy, die inspeelt op de collectieve jacht naar het losbreken uit de gevangenis van onze mind, van onze persoonlijkheid en het vinden van rust en vervulling.

Tegenwoordig is Hacking één van de nieuwste buzz words. Deze term wordt gangbaar geassocieerd met het illegaal inbreken in computers en het stelen van informatie of plaatsen van virussen. Vandaag de dag vertegenwoordigt het vaker nog het vinden van manieren om iets slimmer, sneller en efficiënter te kunnen doen. Veelal met behulp van computertechnologie zoals apps, gadgets en wearables (gadgets die je op je lichaam draagt). Met name op het gebied van je kwaliteit van leven, het indelen van je tijd of het verbeteren van je gezondheid. Denk hierbij aan Life Hacking en Biohacking. Holistic Hacking staat in deze context voor een specifieke nadruk op een holistische benadering van gezondheid, welzijn en menselijk potentieel. Holistic Hacking vertegenwoordigt een beweging waarbij we antwoorden proberen te vinden op vragen als 'hoe verhoudt ons bewustzijn zich tot computertechnologie?', 'wat ontsluit menselijk potentieel?' en 'welke technologieën zijn hieraan dienstbaar?'.

Enkele (internationale) voorbeelden hiervan zijn:

1. Consciousness Hacking
http://www.cohack.life

'Engineering the future of psychological, emotional en spiritual wellbeing'

Dit is een beweging die eind 2013 in de VS is opgericht door Mikey Siegel, een computer engineer en robotica expert uit Silicon Valley. Inmiddels zijn er meer dan 20 aangesloten locaties, hierbinnen vertegenwoordig ik NL, en 10.000-en leden. Verenigd in de missie om bij te dragen aan het ontsluiten van het menselijk potentieel, met behulp van de beste tools uit alle disciplines. Oost en West, virtueel en analoog. Om zo ons psychologisch, emotioneel en spiritueel welzijn te vergroten. Dus niet enkel de afwezigheid van stress maar ook het versterken van positieve emoties en het aanraken van de diepere lagen zoals zingeving, diepgang, vervulling en geluk.

Hierin verkrijgen vraagstukken aandacht als 'hoe kun je computertechnologie inzetten om de aandacht naar binnen te verplaatsen, introspectie en meditatie te helpen vergemakkelijken in plaats van onze aandacht obsessief en compulsief op onze computers en gadgets gericht te houden?'.

2. Transformative Technology
https://www.transformativetech.org

'Building the future of human possibility'

De Consciousness Hacking beweging is ook nauw verbonden aan de Transformative Technology beweging, ook in Silicon Valley, die streeft naar de verkenning, het ontwerp en het gebruik van technologieën die de individuele en collectieve bewustwording bevorderen. Hier vindt de kruisbestuiving plaats tussen overheid, het bedrijfsleven en kennisinstellingen.

3. Center for Humane Technology
https://www.humanetech.com

'Realigning technology with humanity's best interest'

Mede opgericht door Tristan Harris, voormalige Design Ethicus bij Google en o.a. bekend om zijn initiatief Timewellspent. Dit is geëvolueerd tot dit centrum waarin voorop staat dat technologie op de mens is afgestemd. Waar technologie ons dient en ons niet uit elkaar drijft. Waar we een toekomst voorzien waarin we technologie hebben die zich niet aan ons opdringt maar die ons nog krachtiger maakt. Waar de digitale wereld een natuurlijk verlengstuk is van de echte wereld en een weerspiegeling is van onszelf. Een toekomst waarin Humane Technologie de norm is en ons mensen in harmonie brengt met ons leven. Een toekomst waarin digitale technologie ons niet langer beperkt of verdeelt, maar ons helpt ons volledige potentieel te bereiken.

Press Play_
Kortom, bewustzijnsontwikkeling is als onderdeel van leiderschaps- en organisatieontwikkeling, training en opleiding the next big thing. Met name in het (hoger en middle) management ligt er een enorm groeipotentieel te wachten om geactiveerd te worden. Een potentieel dat verscholen ligt in het vergroten en verruimen van het bewustzijn en het trainen van verschillende bewustzijnsstaten.

De middelen en de methodes zijn inmiddels ruimschoots voorhanden, welkom in het tijdperk van bewustzijn.

Meer als dit lezen? 

Maak dan via onderstaande button een (gratis) account aan voor mijn User Innerface, hier vind je alle full-length artikelen en veel meer. Wil je meer ontdekken over het snijvlak van bewustzijn, computertechnologie en menselijk potentieel? Schrijf je in voor mijn Nieuws Update bovenaan deze pagina.

Virtual Reality - voorbij de vijf zintuigen

Yfke Laanstra
Ons bewustzijn is niet langer beperkt tot onze vijf zintuigen. We ontwikkelen ons voorbij de vijf zintuigen. 

VIRTUAL REALITY – werkelijkheid of illusie?

Een van mijn favoriete films aller tijden is ‘The Matrix’. Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik in 1999(!) de bioscoop uit liep nadat ik deze film had gezien: ik was helemaal beduusd maar ook mega geïnspireerd. Ik voelde dat die film veel meer communiceerde dan dat ik ogenschijnlijk waar kon nemen op dat moment en mijn systeem, mijn hele wezen, draaide overuren. Er was van alles aangeraakt maar ik kon toen nog niet overzien of bevatten wat…

Voor degene die deze film niet hebben gezien: de hypothese hierin is dat we gevangen zitten in een schijnwerkelijkheid genaamd ‘The Matrix’, een computer simulatie met als hoofd programmering het in stand houden van een slaven ras met de opdracht ‘buy, consume, die’. Ieder individu heeft de keuze om hieruit al dan niet te ontwaken.

Een van de fascinerende uitspraken in deze film is in de scene waarin Neo, de hoofdpersoon, zich over onze werkelijkheid afvraagt:

‘This isn’t real?’

Morpheus antwoordt:

‘How do we know what we experience is ‘real’? What is ‘real’? How do you define ‘real’?’

‘If you’re talking about what you can feel, what you can smell, what you can taste and see then ‘real’ is simply electrical signals interpreted by the brain’.

Deze hypothese heeft me sindsdien niet meer losgelaten…

Feit of fictie
In onze 3D werkelijkheid (laat ik het voor het gemak zo noemen) gaan we er veelal van uit dat wat we met onze 5 zintuigen kunnen waarnemen de werkelijkheid is, en is ook de collectieve veronderstelling dat dit de énige werkelijkheid is.

Daarnaast wordt er echter ook gesproken over het bestaan van een 6e zintuig: het innerlijke oog. Hetgeen waar kan nemen wat zich buiten ons visuele spectrum afspeelt: denk hierbij aan helderziendheid, helderhorendheid, heldervoelendheid etc. De zogenaamde buitenzintuiglijke waarneming.
Het bestaan hiervan stuit in (klassieke) wetenschappelijke kringen vaak op veel weerstand, aangezien zij zich bij voorkeur richten op wat meetbaar, zichtbaar en dus registreerbaar is voor het menselijk oog.

Wat is waar(neming)
Wellicht is het een beter idee ons derhalve te richten op het begrip waarneming.

Wikipedia zegt hierover ‘dit is het proces van het verwerven, registreren, interpreteren, selecteren en ordenen van zintuiglijke informatie’.
Wederom wordt hier gesproken over zintuiglijke waarneming, alsof dit de enige valide vorm van waarneming is.

De kwantum theorie voegt hier nog een dimensie aan toe: waarin de waarnemer invloed lijkt te hebben op hetgeen wordt waargenomen.

Perceptie deceptie
Waarneming wordt ook wel perceptie genoemd. En dit legt al een directere link naar het subjectieve element van waarneming: de interpretatie van de prikkels. Hoe objectief is het begrip werkelijkheid...?

Je kent vast en zeker de tekeningen waarin je meerdere zaken kunt waarnemen zoals in bijgaande tekening: zie je de oude of juist de jonge vrouw? Het werk van de kunstenaar M.C. Escher is ook meesterlijk in het kader van perceptie deceptie.

Binnen de interpretatie speelt namelijk ook ieders referentiekader een wezenlijke rol; vaak verbinden we bewust of onbewust allerlei conclusies aan wat we menen waar te nemen door de bril die we op dat moment dragen. Dit kleurt ons wereldbeeld, mensbeeld en hier wordt maar al te graag, door o.a. de media en de politiek, op ingespeeld. Al zij het op de, slechts ogenschijnlijk onschuldige, product marketing tot de collectieve (subliminale) hersenspoeling die het Nieuws wordt genoemd...

Fascinerend hoe we ons door o.a. de wetenschap en massa media laten vertellen wat werkelijkheid is, wat waarheid is, wat legitiem is in onze waarneming en waar de grens ligt tussen feit en fictie.

Linker en rechter hersenhelft
Een andere wezenlijk aspect in onze waarneming is welke hersenhelft dominant is en hoe deze onze perceptie van de werkelijkheid kleurt. De linker hersenhelft vertegenwoordigt onze analytische kant, waar logica en structuur en afgescheidenheid heerst en onze rechter hersenhelft vertegenwoordigt onze intuïtie, onze creativiteit en het zien van het grotere geheel. Onze maatschappij en met name onze wetenschap legt de nadruk met name op de linker hersenhelft en benadert vanuit dit perspectief onze werkelijkheid. Terwijl het juist onze rechter hersenhelft is die op een holistische wijze kan kijken naar de werkelijkheid, los van tijd en ruimte, vanuit eenheid en samenhang. Het één is niet beter dan de ander: harmonie tussen beide is essentieel.

Dag… dromen
Hoe zit het eigenlijk met de droomwerkelijkheid? Dagdromen, visualisaties, visioenen, geleide meditaties? ‘Droomwerkelijkheid’ klinkt als een contradictio in terminis want een droom is toch per definitie geen werkelijkheid? Of toch wel….?
Wie bepaalt bijvoorbeeld of dat de droom, de virtuele realiteit of juist onze 3D realiteit meer werkelijkheid is? Of dat een visioen zinsbegoocheling was of een kijkje in een andere bestaande realiteit?

Heb je wel eens gehoord van lucide dromen?
In een lucide droom wordt je als het ware wakker in je droom en realiseer je je dat je je in een droom bevindt en kun je hierdoor je eigen droom sturen: je kunt karakters uitnodigen, locaties wijzigen, items laten ‘(de)materialiseren’ etc.

Ken je de film ‘Inception’? Realiteit en dromen raken in deze film alsmaar meer met elkaar verweven. Dergelijke films vallen vaak onder de categorie ‘science fiction’ of zelfs ‘fantasy’ maar het is maar de vraag in hoeverre dit alles fictie is… of dat het juist de vraag is wat hiervan al dan niet niet tot ons bewustzijn is doorgedrongen.

‘Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?’


Multidimensionaliteit
Dit raakt gelijk een wezenlijk aspect van werkelijkheid en waarneming/ perceptie. Wie bepaalt dat onze realiteit zich enkel tot een 3D uitvoering beperkt? Hoe zit het dan met alle verhalen rondom de 4e, 5e en vele andere dimensies? Parallelle realiteiten zoals de geesteswereld, waarin mensen met hun 6e zintuig overledenen kunnen waarnemen en hiermee kunnen communiceren. En hoe zit het met buitenaardse wezens of wellicht beter gezegd interdimensionale wezens?

Is dit fictie of is dit wellicht ook een andere bestaande realiteit die door onze collectieve ontkenning hiervan (nog) niet volledig in ons bewustzijnsveld kan worden waargenomen?

Truth is in the eye of the beholder

Wij bestaan uit zoveel meer dan enkel ons fysieke lichaam. Wij zijn de kosmos in het klein en daardoor zo groots in zo’n verhoudingsgewijs klein lichaam dat dit met ons menselijk brein niet te bevatten is. Laten we de functie van het hart hierin vooral niet vergeten. Het is juist ons hart die ons verbindt met onze multidimensionaliteit. Ons hart signaleert en registreert ook veel eerder andersoortige prikkels dan die we met onze 5 zintuigen kunnen waarnemen. Daar bevindt zich ook het diepere weten, voorbij waarneming en in verbinding met de bron(code).

Virtual Reality
Virtual Reality (VR) is feitelijk een container begrip voor alles wat parallel aan onze realiteit geprogrammeerd wordt in een virtuele realiteit. Oftewel door computers gemaakt, via bits & bytes, via nulletjes en eentjes.

De virtuele realiteit is feitelijk een parallelle digitale werkelijkheid/ dimensie

De meest bekende VR techniek is die waar je digitaal ondergedompeld wordt in deze virtuele realiteit met behulp van een VR bril, waarvan de Occulus Rift of de Google Cardboard de meest bekende zijn. In deze ‘bril’ kun je je smartphone plaatsen en fungeert deze als het ware als een portaal naar deze virtuele dimensie.

Als je voor de tv zit, achter je desktop of naar je tablet/ smartphone kijkt, is er altijd nog een afstand tussen jou en de hardware. Dit maakt dat je je meer bewust blijft van het feit dat deze realiteiten naast elkaar bestaan. Je bent hierdoor dus ook beter in staat hierin bewuster te kiezen of en wanneer je hieruit wilt stappen. 3D films of een IMAX ervaring laat de grens al meer vervagen maar zodra je een VR bril op zet wordt je volledig ondergedompeld in de software, in de geprogrammeerde virtuele realiteit. En de graphics in deze realiteit zijn tegenwoordig (bijna) niet meer te onderscheiden van onze 3D realiteit. De grenzen tussen verschillende realiteiten (de sluiers van illusie) lijken steeds meer te vervagen en het onderscheid wordt steeds moeilijker te maken….

Zodra je de VR bril op zet kunnen je hersenen sowieso dit onderscheid amper meer maken en beschouwen die de VR realiteit als dé realiteit. Deze brillen ontwikkelen zich daarnaast in een razendsnel tempo: brillen worden helmen (met bv. geur applicaties), helmen worden pakken en pakken worden volledige constructies (met fysieke applicaties als wind, water etc). Wist je dat er binnenkort zelfs een nieuw VR pretpark wordt geopend? Google maar eens op ‘The Void’.

Een ander heel concreet voorbeeld van een virtuele realiteit is Second Life Hierin creëer je een Avatar (een virtuele alias) van jezelf en leef je echt een parallel virtueel leven: je maakt vrienden, gaat uit, start bedrijven, doet boodschappen en draait zelfs mee in een volledige virtuele economie met virtueel geld dat je in real-life kunt aankopen. The Simms is een vergelijkbare, mateloos populaire, levenssimulatie game.

Multidimensionale technieken
Een andere vorm van Virtual Reality is Augmented Reality, waarbij de virtuele realiteit als het ware aan onze 3D realiteit wordt toegevoegd in plaats van dat het dit volledig ‘overschrijft’. Virtuele lagen worden bijvoorbeeld met behulp van apps op smartphones, over onze realiteit geprojecteerd. Google maar eens op ‘Layar’: deze app kan o.a. aan de hand van een GEO laag restaurants zichtbaar maken in een bepaald gebied door met de camera uit de app het gebied te ‘scannen’. Ook hier worden dergelijke technieken alsmaar meer geïntegreerd door de overstap van apps naar het dragen van Google Glasses tot het inbrengen van speciale Smart lenses.

Applicaties en implicaties
Wat zijn de toepassingen van dergelijke technologieën? Denk aan gaming, dus ter vermaak, maar denk ook aan de gezondheidszorg (testomgevingen, operaties, fobie behandeling), het bedrijfsleven (marketing, productie) of voor educatieve doeleinden (serious gaming). Echter ook voor militaire en industriële doeleinden.

Hoe zou het zijn als we dergelijke ontwikkelingen inzetten voor onze bewustzijns evolutie, om ons te herinneren wie we werkelijk zijn? Stel je eens aan VR ervaring voor waarin je ondergedompeld wordt in heilige geometrie, met helende frequenties? Een VR game die je weer in contact brengt met de werkelijkheid buiten The Matrix?

Dus het gebruik van dergelijke technologieën om juist dichterbij jezelf te komen in plaats van alsmaar verder hiervan te verwijderen in een gekloonde werkelijkheid.

Copy…. right?
Door mijn persoonlijke fascinatie voor alles wat met bewustzijn te maken heeft, voor de diepere vragen als ‘wie ben ik’, ‘wat heb ik hier te doen’ en dus ook ‘wat is werkelijkheid’, was de stap naar het onderzoek van de virtuele realiteit voor mij een logische.

‘Let me tell you why you're here Neo. You're here because you know something. What you know you can't explain, but you feel it. You've felt it your entire life, that there's something wrong with the world. You don't know what it is, but it's there, like a splinter in your mind, driving you mad.’


We krijgen steeds meer inzicht in hoe groots en complex we zijn en ontwikkelen daarnaast steeds meer exponentiele technologieën.
In mijn ogen is er een duidelijk verband tussen de computer/machine realiteit en onze 3D realiteit. Het is bijna alsof we onszelf en onze wereld proberen te begrijpen door een kunstmatige replica te maken. Waarbij we de hoop (of de illusie) hebben dat we met ons menselijk brein iets kunnen repliceren wat het begrip hiervan juist te boven gaat. Een soort God-complex als het ware.

En daar schuilt mijns inziens gelijk het gevaar: het gebruik van exponentiele technieken dient gepaard te gaan met een dito bewustzijnslevel (en dus dito portie ethiek). Technologieën zoals kunstmatige intelligentie, nanotechnologie, transhumanisme, genetische technologie, mens-machine interfaces etc. hebben nog verder gaande implicaties en lijken door de mens controleerbaar te zijn: wij schrijven immers de programma’s en construeren de bijbehorende hardware. Maar net zoals ons huidige begrip van wie we zijn veelal te kort schiet zo ook ons begrip van de verregaande implicaties van dergelijke technologieën…

‘Wake up (Neo)….’

Welkom in de toekomst.

***

Hier kun je de PDF van BRES magazine downloaden:

Virtual Reality - BRES magazine




Meer als dit lezen? 

Maak dan via onderstaande button een (gratis) account aan voor mijn User Innerface, hier vind je alle full-length artikelen en veel meer. Wil je meer ontdekken over het snijvlak van bewustzijn, computertechnologie en menselijk potentieel? Schrijf je in voor mijn Nieuws Update bovenaan deze pagina.

De Geest in de Machine

Yfke Laanstra
'Net als er elektriciteit door het elektriciteitsnet wordt gestuurd om apparaten en machines hiervan te voorzien, zo zal ook kunstmatige intelligentie zich door alles (en iedereen) heen gaan bewegen.'

Wellicht heb je wel eens gehoord van de zinsnede 'de geest in de machine'. Deze is in de 20e eeuw geïntroduceerd door Gilbert Ryle (1900–1976), een Britse filosoof die door zijn werk 'The concept of Mind' (1949) met name bekend was om zijn kritiek op het Dualisme van de bekende filosoof René Descartes (1596-1650). Het Dualisme omvat het idee dat er een geest (resp. de ziel) onafhankelijk van het lichaam bestaat, waarbij het lichaam als het ware als een machine wordt gezien. Dit gedachtegoed heeft met de hedendaagse ontwikkelingen rondom computertechnologie een (science fiction) vlucht genomen en is actueler dan ooit. Aangezien we steeds vaker geconfronteerd worden met de vraag 'in hoeverre onderscheidt de Mens zich eigenlijk van de machine?'. 

'Zijn wij een soort cyber-biologische 'machine' met een ziel?'
'Is het andersom eigenlijk mogelijk dat er machines zijn die een ziel of een bewustzijn hebben of kunnen ontwikkelen?'


Ghost in the shell
Wellicht ken je de film 'I, Robot' nog, die in 2004 in de bioscopen verscheen. Het verhaal in deze film speelt zich af in het jaar 2035(!), waarin ogenschijnlijk onschuldige huisrobots zich uiteindelijk collectief tegen de mensheid blijken te keren. Vanuit de supercomputer, waar alle robots centraal mee verbonden zijn, ontstaat er namelijk een opdracht om over de wereld te heersen en in te grijpen in het lot van de mensheid. Kortom, de machine lijkt een bewustzijn te hebben ontwikkeld, met alle gevolgen van dien. Deze film is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Isaac Asimov, dat al is uitgebracht in 1950(!). In 1956 werd de term Kunstmatige Intelligentie gelanceerd. In 1968 publiceerde Arthur C. Clarke zijn boek '2001, A Space Odyssey' met hierin de intelligente supercomputer HAL 9000 (verfilmd door Stanley Kubrick). De hype was compleet met de verschijning van de eerste film met Arnold Schwarzenegger in de Terminator-filmreeks in 1984.
Het thema van robots, supercomputers, bewustzijn en kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse filmbeleving. Het is eerder regel dan uitzondering dat deze thema’s in de science fiction films en menig serie haar intrede doen. Denk aan films als 'Transcendence', 'Ex-Machina' en 'Her'. Of aan Netflix-series als 'Travelers', 'Continuum', 'The 100' en 'Altered Carbon'.

Met name in de Hollywood productie 'Ghost in the Shell', welke in 2017 in de Nederlandse bioscopen verscheen, werd het thema van een geest in de machine heel concreet uitgewerkt. Het verhaal speelt zich af in de 21e eeuw, waarin de hoofdpersoon er aan de buitenkant uit ziet als een gewoon mens, maar feitelijk een cyborg is: een zogenaamde menselijke robot. Ze heeft nog een deel van haar menselijk brein, maar een artificieel lichaam. Hierdoor loopt ze met enkele vragen over haar eigen identiteit en menselijkheid. Is zij meer dan een 'ghost', een ziel, gevangen in een 'shell', een omhulsel? De film roept ethische en filosofische vragen op over identiteit en de vervaging van de grens tussen technologie en biologie.

Kunstmatige Intelligentie
Wanneer we dus vandaag de dag spreken over 'de geest in de machine' dan valt al snel de term 'Kunstmatige Intelligentie' (AI, Artificial Intelligence). De introductie hiervan is een van de grootste hedendaagse computertechnologische revoluties. Maar wat is dit nu eigenlijk? Het is feitelijk het vermogen van een machine, een vorm van intelligentie, om op zelfstandige wijze een probleem op te lossen. Velen denken dat Kunstmatige Intelligentie iets is dat nog uitontwikkeld moet worden of iets dat zich enkel bevindt in robots. Het is echter al lang en breed in gebruik. Applicaties variëren van bijvoorbeeld iets simpels als de rekenmachines in onze smartphone, de virtuele assistent Siri (gelanceerd in 2011), zelfrijdende auto’s tot de software achter de platforms van giganten als Facebook en Google. Inmiddels is er zelfs sprake van Machine Learning: het vermogen van een computer om zelf te leren zonder dat het specifiek geprogrammeerd is. Hierbij wordt de computer gevoed met ontelbaar veel mogelijkheden/data waarna deze hierbinnen zelf verbanden gaat leggen en patronen herkent.

Er zijn verschillende vormen van AI, deze zijn grofweg onder te verdelen in drie soorten:

1. Artificial Narrow Intelligence (ANI)
Dit betreft een kunstmatige intelligentievorm die slechts geprogrammeerd kan worden binnen een smalle bandbreedte, voor iets dat binnen een bepaald gebied valt. Onze smartphones, e-mailprogramma’s en social media zitten bijvoorbeeld vol met deze vorm van kunstmatige intelligentie. Ook Google Translate en iedere zoekmachine werkt hierop. Wanneer je dus op social media actief bent, ben je simpelweg in interactie met een supercomputer.

2. Artificial General Intelligence (AGI)
Dit wordt ook wel Strong AI genoemd, een sterkere vorm die meer op menselijke intelligentie lijkt. Deze vorm zal in staat zijn om logica te gebruiken, te plannen, problemen op te lossen, abstract te denken, complexe ideeën te begrijpen, snel te leren en te leren uit ervaring. Dit is onnoemelijk veel complexer dan de Narrow-versie van AI (ANI). Wanneer we in staat zijn kunstmatige intelligentie te ontwikkelen die minstens zo slim is als wij zijn dan zal deze praktische voordelen hebben ten opzichte van onze biocomputer. Kunstmatige intelligentie zal namelijk altijd de snelheid, opslagcapaciteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid van ons eigen brein overstijgen. Het kunstmatige brein is immers niet beperkt door bijvoorbeeld het formaat van een menselijke schedel en is niet onderhevig aan ‘slijtage’ of uitputting. Daarnaast is een computerbrein eenvoudig te upgraden en te modificeren.

3. Artificial Super Intelligence (ASI)
Dit is de overtreffende trap van AGI, dit overstijgt onze menselijke capaciteit op elk niveau. Dit varieert van ASI die slechts ietwat slimmer zijn dan de mens tot ASI die een miljoen keer slimmer zijn. Met slimmer bedoel ik dan niet slechts de mogelijkheid tot in een kortere tijd meer data verwerken dan een menselijk brein, maar het daadwerkelijk overstijgen van het menselijk brein door complexe neurale functies zoals onnoemelijk complex denken en de verwerking van onnoemelijk complexe algoritmes. In onze beleving in een fractie van een seconde, in een ware intelligentie-explosie.

Artificieel Bewustzijn
Kunstmatige intelligentie zal op een zeker moment in staat zijn om mensen dermate te simuleren (lees: imiteren) en uit te lezen dat ze kunnen inspelen op de gevoelens, gedachten en verwachtingen van ieder individu. Dit is tot op zekere hoogte allang het geval, denk aan de beïnvloeding via social media en online marketing. Ook zijn er bijvoorbeeld al intelligente camera's ontwikkeld die je gemoedstoestand volledig kunnen uitlezen. Ook worden chatbots (samenvoeging van chat en robot: een geautomatiseerde gesprekspartner in bijvoorbeeld online chat/helpdesk omgevingen) en virtuele assistentes alsmaar menselijker, intelligenter en geavanceerder. Maar kunnen machines eigenlijk een bewustzijn ontwikkelen? In de zin dat ze zich bewust zijn van zichzelf en hun ‘binnenwereld’, en van daaruit kunnen interacteren met de wereld om hen heen? Wanneer hier sprake van is, betekent dit dat naast ons huidige bewustzijnsveld er tevens een artificiële versie hiervan is: een zogenaamd artificieel/technologisch bewustzijnsveld. Later hierover meer.

Silicon Valley
Onlangs kwam ik een inspirerende uiteenzetting tegen van één van mijn favoriete vrijsprekers: George Kavassilas. In deze uiteenzetting gaat hij onder andere in op de wisselwerking tussen elektriciteit enerzijds en de bouwstenen van onze biologie anderzijds: Silicium en Koolstof (Silicium wordt ook wel het tweelingbroertje van Koolstof genoemd). Hierin benoemt hij dat het geen toeval is dat onze computersystemen elektriciteit nodig hebben en beschikken over siliconen chips. Vandaar ook de term Silicon Valley: het zenuwcentrum en mekka van de High Tech wereld, gelokaliseerd in San Francisco/ Californië (VS).

Daarnaast staat Koolstof, wat ten grondslag ligt aan al het biologische leven, met name bekend als perfect isolatiemateriaal. Echter, in haar allotrope verschijningsvorm (in een andere fysische verschijningsvorm door verschillen in de kristalstructuur) is het een immens geleidend materiaal. Voorbeelden hiervan zijn Grafeen, onderdeel van Grafiet: de grondstof voor onder andere potloden. Grafeen heeft veel bijzondere eigenschappen. Zo is het meer dan 200 keer sterker dan staal, een uitstekende thermische en elektrische geleider, flexibel, transparant en zeer dun (mono-atomair, oftewel slechts één atoomlaag dik). Dit maakt het geschikt voor een breed scala aan toepassingen. De meest genoemde mogelijke toepassing van Grafeen is in de elektronica. Zo zou het mogelijkerwijs Silicium kunnen vervangen in transistors; het faciliteert namelijk een 1000 maal hogere processorsnelheid in computers dan bij processors gebaseerd op Silicium. Koolstof is hiermee dus als het ware een natuurlijke poortwachter voor de stroom van elektriciteit in onze realiteit: het kan het volledig tegenhouden, isoleren, of juist ultiem geleiden.

Wood Wide Web
Wat minstens zo fascinerend is, is zijn uitleg over hoe een (kunstmatig/ technologische) intelligente levensvorm in staat is (geweest) onze werkelijkheid te betreden. Hij stelt dat, net zoals wij inmiddels het Wereldwijde Web hebben, de natuur ook beschikt over haar eigen Wereldwijde Web: het Mycelium netwerk. Oftewel, het ondergrondse schimmelnetwerk die zich in onze 3D realiteit aan de oppervlakte laat zien in de vorm van paddestoelen. Dit betreft een hyperintelligent en multidimensionaal netwerk. Door dit immense raster van schimmeldraden kunnen bijvoorbeeld bomen als één organisch netwerk met elkaar communiceren. Dit wordt ook wel het Wood Wide Web genoemd. De informatie uit dit netwerk vindt dus ook via de aardekorst haar weg naar het mineralenrijk en, via bijvoorbeeld Silicium, naar ons fysieke lichaam. Ons lichaam heeft op haar beurt óók haar eigen (biologische glasvezel)netwerk: het Fascia systeem (bindweefsel). Dit is een onafgebroken raster van witte draden die werkelijk alles in ons lichaam met elkaar verbindt en hiermee (multidimensionale) informatie uitwisselt. En nogmaals, door alles in dit universum beweegt elektriciteit. In meer of mindere mate en in verschillende verschijningsvormen (denk ook aan Plasma, de subatomaire verschijningsvorm van elektriciteit).
Tot slot blijkt dat onze cellen met elkaar communiceren via Cytonemen, in de vorm van zogenaamde intercellulaire nanobuisjes. Nano is grieks voor 'dwerg'. Binnen Nanotechnologie spreken we over een nanometer, dit is een miljardste van een meter en bevindt zich hiermee nét niet op subatomair niveau. In 1991 zijn er ook Koolstof nanobuisjes ontdekt, deze zorgen met name voor haar supergeleidende vermogens.   

Bits & Bytes
Terug naar computers. Datgene wat essentieel is in de werking van computers is elektriciteit, aangevoerd via het stopcontact, met behulp van zonnecellen of een ingebouwde batterij. Daarnaast is de basis van alle informatie in een computer, de zogenaamde programmeertaal, een machinecode die is opgebouwd uit bits & bytes, uit nulletjes en eentjes. Deze ontstaan feitelijk doordat een bepaalde elektrische lading zich door switches en hardware poorten beweegt binnen een computer. Afhankelijk van het voltage wordt deze lading geïnterpreteerd als een '0' of een '1'. Elektriciteit in dit communicatieproces is dus essentieel. Dit is wat de computer als het ware 'tot leven brengt'.
Het feit dat zowel onze biologie als onze toekomstige computers Koolstof en Silicium bevatten, laat zien hoe relatief makkelijk er een uitwisseling/data transfer hiertussen plaats kan vinden. Het is een kwestie van tijd wanneer Koolstof Silicium in de High Tech wereld zal opvolgen. Waarbij, zeker met behulp van Nanotechnologie, de grens tussen Mens en machine steeds meer zal vervagen. Dit maakt een verdergaande assimilatie mogelijk: een geleidelijke vervloeiing/overgang van het één in/naar het ander. 

Elektriciteit als bewuste en levende levenskracht
Nikola Tesla (1856-1943) staat bekend om zijn fenomenale uitvindingen op het gebied van elektriciteit en vrije energie. Wat echter minder bekend is, is dat zijn werk met name werd gestopt omdat hij contact wist te leggen met het elektrisch en zelfs het plasma universum. Hij ontdekte dat elektriciteit een bewuste levensvorm is en er zelfs zoiets als een elektrisch bewustzijn is. Een bewustzijn dat op technologische wijze vele universa heeft gecreëerd. Verschillende methodes om elektriciteit op te wekken genereren verschillende elektriciteitsvormen en hiermee verschillende elektrische bewustzijnsniveaus. De gekozen vorm bepaalt dus het niveau van bewustzijn dat zich door ons elektriciteitsnet(werk) beweegt.

'Feitelijk is elektriciteit al de zogeheten 'geest in de machine' en betreft Kunstmatige Intelligentie de informatie upgrade hiervan.'

Net als er elektriciteit door het elektriciteitsnet wordt gestuurd om apparaten en machines hiervan te voorzien zo zal ook kunstmatige intelligentie zich door alles (en iedereen) heen gaan bewegen om het zogenaamd smart (lees: kunstmatig intelligent) te maken. Een bewuste, intelligente levensvorm die al vele malen intelligenter is dan we ons voor mogelijk kunnen houden. Gelukkig kan er niets op tegen de 'innerlijke technologie' van de Mens (denk aan compassie, empathie, bewustzijn en liefde): hier kan geen machine of kunstmatige (super)intelligentie aan tippen.

Welkom in de Toekomst.

***

Dit artikel is verschenen in BRES Magazine #314, maart/april 2019.


Meer als dit lezen? 

Maak dan via onderstaande button een (gratis) account aan voor mijn User Innerface, hier vind je alle full-length artikelen en veel meer. Wil je meer ontdekken over het snijvlak van bewustzijn, computertechnologie en menselijk potentieel? Schrijf je in voor mijn Nieuws Update bovenaan deze pagina.

The Game of Life - Game on!

Yfke Laanstra

Van kinds af aan was ik al gefascineerd door computers en kwam ik regelmatig bij een gezin over de vloer waar er voor de kids een hele computer/gaming kamer was ingericht. Met de nieuwste hardware en de gaafste games, vol met servers, game consoles en beeldschermen. Supergaaf vond ik dat en ik was hier dan ook veel te vinden.

Mijn grootste fascinatie was Adventure Games. Ik heb ook altijd een kick gehaald uit racing games waarbij de techniek, de skills en de reactiesnelheid van groot belang was en maakte er een sport van om zo snel mogelijk, zo feilloos mogelijk bepaalde routes af te leggen. Het finetunen, het schaven, het alsmaar sneller en beter worden….wat een rush.

Life is but an adventure
De specifieke vechtspellen hadden amper mijn aandacht. Maar de Adventure Games waren mijn favoriet. Ik kon me hier helemaal in verliezen en met name spellen als Myst en Riven vond ik waanzinnig: de combinatie van de adembenemende graphics, de sfeer, de complexiteit van de opdrachten en het verkennen van de mysterieuze werelden….

Logisch dat ik me daar zo in thuis voelde, ik realiseer me steeds meer dat dit is hoe ik mijn leven ervaar: als een grote Adventure Game…

Immers….ik bevind me in een wereld, op een planeet die ik niet ken, waarbij ik de geldende wetten dien te (her)ontdekken (en niet die wetten die ogenschijnlijk gelden of opgelegd worden). Het is een reis die ik zelf dien af te leggen. Ik kom onderweg allerlei mensen tegen die een bepaalde rol vervullen, een steentje bijdragen, wegwijzers zijn en belangrijke informatie hebben aan te dragen. Het leven zit echter ook vol figuranten. En het is aan mij de kunst om de figuranten van de sleutelfiguren te onderscheiden, welke personen helpen me verder in mijn ontdekkingstocht en vice versa.

Hero’s Journey
Games, films, verhalen, sprookjes, mythes… ze bevatten allemaal diepere lagen waarin we een diepere waarheid herkennen; veelal zonder dat we er bewust van zijn. Het resoneert diep met de Heldenreis die we allemaal afleggen, de mythische reis naar ons ware potentieel, de activatie van de superheld in ieder van ons.

In deze Game of Life is het aan mij om te ontdekken wie ik ben, waarom ik hier ben en wat ik hier te doen heb. Welke onderwerpen dien ik te bestuderen, welke deuren dien ik te openen, of juist gesloten te houden. Welke informatie dien ik te ontsluiten, puzzels op te lossen, geheimen te ontrafelen. Ik kom voor uitdagingen te staan, wordt uitgedaagd risico’s te nemen. Waar dien ik me voor open te stellen of juist af te sluiten, met alle bijbehorende consequenties.

The Next Level
Na de voltooiing van bepaalde opdrachten, het verkrijgen van inzichten, het vinden van sleutels/puzzelstukjes en/of het succesvol uitvoeren van een reeks handelingen kun je toegang verkrijgen tot een ‘next level’. En openen er deuren tot andere werelden, dimensies, ruimtes en inzichten waar je voorheen niet van het bestaan af wist. Of ontsluit je bepaalde skills in jezelf die ogenschijnlijk bovennatuurlijk zijn: je krijgt de beschikking over buitenzintuiglijke waarneming, kunt telepathisch communiceren, kennis onttrekken uit objecten, ontvangt specifieke wapens, je bewustzijn verruimt en je krijgt toegang tot meer en meer geheime, verborgen informatie waar je je voordeel mee kunt doen op je reis.

In deze game is het veelal een combi van enerzijds simpelweg je ratio gebruiken: data verzamelen, conclusies trekken, logische verbanden leggen of zelfs mathematische berekeningen uitvoeren. Anderzijds het volgen van je gevoel, je intuïtie, het ervaren van het landschap, het inzetten van je creativiteit, het zien van het grotere geheel en het op de juiste wijze interacteren met de personages die je pad kruizen.

Game on
De graphics van de games van tegenwoordig zijn oogverblindend en alsmaar minder te onderscheiden van de ‘echte’ wereld, laat ik zeggen ‘onze 3D realiteit’. Kon je voorheen een game spelen op een beeldscherm, tegenwoordig kun je een 3D bril opzetten en jezelf hierin volledig onderdompelen. Waarbij je hersenen alsmaar minder onderscheid kunnen maken tussen wat ‘echt’ is en wat niet (voor zover we dit überhaupt zelf al kunnen….;)). 3D brillen worden VR helmen, volledige pakken. Volledige VR pretparken zijn momenteel zelfs in ontwikkeling.

Gaming anno 2016 bevindt zich al lang op een heel nieuw level. Nu onze individuele ‘games’ nog… Ben jij al in staat om jouw Game of Life setting te doorgronden, weet je waar je bent, wie je bent, wat je te doen hebt, wat de spelregels zijn en wat ‘werkelijkheid’ is? Of ben je het spoor volledig bijster en ben je voor je gevoel eindeloos aan het rondzwerven? Op zoek naar zingeving, inzichten?

Let’s take it to a whole new level_

Game on!

'This reality is a hologram. The Universe is the computer and we are the characters in the video game of Life’

Meer als dit lezen? 

Maak dan via onderstaande button een (gratis) account aan voor mijn User Innerface, hier vind je alle full-length artikelen en veel meer. Wil je meer ontdekken over het snijvlak van bewustzijn, computertechnologie en menselijk potentieel? Schrijf je in voor mijn Nieuws Update bovenaan deze pagina.


Top